سامان خرمی نژاد / جراحی بینی گوشتی / نکات جراحی ترمیم بینی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

نکات جراحی ترمیم بینی

جراحی ترمیم بینی یا جراحی ثانویه امروزه یکی از جراحی های زیبایی با تقاضای بالا محسوب می‌شود. بیشترین افرادی که برای این جراحی اقدام می کنند افرادی هستند که دارای بینی گوشتی هستند. برای انجام جراحی ترمیم بینی باید از جراحی اول یک سال بگذرد تا تمام بافت ها و نواحی بینی بهبود یافته و شکل بینی به درستی ترمیم شود. این عمل که به جراحی بینی ثانویه نیز معروف است تمامی ایراداتی که در جراحی بینی اولیه به وجود آمده است را برطرف خواهد کرد. در ادامه توضیح نکات جراحی ترمیم بینی می‌پردازیم.

نکات جراحی ترمیم بینی

اهداف جراحی ترمیمی بینی

  • مورد اول اینکه ،حداقل از آخرین عمل بینی قبلی یکسال گذشته باشد.بیماران به هیچ وجه نباید اصرار بیش از حد قبل از گذشت یکسال ،برای جراحی مجدد داشته باشند.زیرا با این کار فقط مشکلی به مشکلاتشان اضافه می شود.
  • مورد دوم این است که با این بیماران باید مشاوره انجام شود که ،در اصطلاح کمال گرا نباشند.زیرا بهبود نسبی به دست آوردن  به نوبه ی خود ،در این بیماران  یک موفقیت بزرگ است.
  • نکته بعدی اینست که جراح بینی با بیماران ،قبل از جراحی صحبت کند ،بینی شان را بررسی کند و به یک نقطه نظر مشترک با بیمار برسد.به این معنی که مشکلاتی که جراح در بینی بیمار می بیند و مشکلاتی که بیمار در بینی خود می بیند ،با هم ، همخوان باشند.
  • در این عمل ظاهر بینی بازسازی می شود و  در صورتی که بینی به اندازه زیادی کوتاه و بلند و یا پهن و باریک شده باشد برطرف خواهد شد.
  • اگر در عمل قبلی برخی از مشکلات بینی همچنان باقی مانده باشد به طور کامل ارزیابی شده و برطرف خواهد شد.
  • یکی از مهم ترین اهداف جراحی بینی ترمیمی برطرف کردن مشکلات تنفسی می باشد که راه هوایی بینی را که منجر به مسدود شدن راه تنفسی آنها شده است را اصلاح می کند.

نحوه انجام جراحی ترمیم بینی

این جراحی به دو روش باز و بسته انجام می شود. در روش باز از ناحیه خارجی بینی برش های برای ایجاد تغییرات در بینی استفاده می شود و معمولا برای جراحی که نیاز به تغییرات زیاد مخصوصا در نوک بینی می باشد، استفاده می شود. در روش بسته برش ها در ناحیه داخلی بینی زده می شود. این روش برای اعمال تغییرات جزئی می باشد که محل برش ها نیز در دید افراد نمی باشد.

چه زمانی برای جراحی ترمیمی بینی مناسب است؟

از آنجایی که با عمل بینی اولیه بافت بینی تخریب شده  و در خونرسانی اختلال ایجاد شده است بنا به میزان بهبودی هر فرد باید زخم ها به مقدار زیادی خوب شده باشد و همچنین ورم بینی از بین رفته باشد تا نتیجه عمل بینی به طور کامل آشکار شده  باشد و سپس فرد می تواند اقدام به عمل ترمیمی بینی کند.

قبل از انجام جراحی بینی جراح باید به نکات ذیل توجه کنید

  1. قبل از جراحی بینی را باید کامل معاینه کند.
  2. از سی تی اسکن برای نشان دادن مشکلات داخلی و ظاهری بیمار استفاده کند.
  3. به بیماران باید گوشزد کند که در حین عمل ممکن است لازم باشد غضروف یا استخوان از قسمت های مختلف بدنشان برداشته شود.
  4. این بیماران را باید مطلع کنیم که به علت جراحی های قبلی خونرسانی مشکل دارد و ممکن است کبودی زیاد در قسمت هایی از پوست اتفاق بیفتد.
  5. جراح و پزشک متخصص تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.

 مواردی که نیاز به جراحی ترمیم بینی دارند

  1. بینی که دارای قوز می باشد و با جراحی اولیه اصلاح نشده است.
  2. وجود افتادگی در نوک بینی که به وسیله جراحی نامناسب ایجاد شده است.
  3. داشتن برآمدگی در نوک بینی است و اصلاح نشده است.

نکات قابل توجه در جراحی ترمیم بینی

  1. خواسته هایتان از جراحی ترمیم بینی منطقی باشد.
  2. در هر بار جراحی بینی جزئیات جراحی بیشتر شده و در نتیجه جراحی سخت تر می شود.
  3. در صورتی که بینی شما شرایط لازم مانند ضعف در ساختار بینی برای ترمیم بینی ندارد بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که امکان آسیب به بدنه بینی وجود دارد از جراحی ترمیمی استفاده نکنید.
  4. قبل از جراحی از سالم بودن بافتها و غضروف های بینی مطمئن شوید و در صورت مشاهده زخم یا آسیبی تا زمان بهبودی آن صبر کنید.
  5. باید مدت زمان یک سال از جراحی بینی و سایر جراحی های فرد گذشته باشد تا بتوان جراحی ترمیمی بینی انجام داد.
  6. در صورتی که مشکل بینی به خاطر جراحی اول از عدم جراحی درست توسط پزشک خودتان است مجدد به او برای جراحی ترمیمی مراجعه نکنید.

نکات جراحی ترمیم بینی برای کاهش تورم

باید توجه داشته باشید که تورم، بخش اجتناب ناپذیر جراحی ترمیمی بینی است، به همین دلیل مواردی وجود دارد که می توان با رعایت آن‌ها تورم را مهار کرد. این موارد در زیر شرح داده شده است:

  • حتما از دستوالعمل های پزشک متخصص پیروی کنید.
  • سعی کنید مقدار آب بیشتری بنوشید. هر چقدر این میزان بیشتر باشد، احتمال ایجاد احتباس آب کمتر می‌شود. برای اینکه بدن را بیشتر به سمت بهبودی هدایت کنید بهتر است که بعد از عمل ترمیم بینی، مصرف آب زیاد را آغاز کنید.
  • بهتر است که از کمپرس آب سرد استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که نباید کمپرس را به طور  مستقیم روی بینی خود قرار دهید. ایجاد فشار بر روی بینی می‌تواند نتیجه عمل ترمیم بینی را تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است کمپرس را روی گونه ها و پیشانی خود قراردهید. با این کار برای کاهش تورم قدم مؤثری برداشته اید. همچنین توجه کنید که قبل از استفاده از کمپرس آب سرد آن را در یک حوله قرار دهید تا تماس مستقیم آن با پوستتان باعث آسیب دیدن آن نشود.
  • از سرفه کردن شدید و عطسه خودداری کیند. در واقع سعی کنید از هر چیزی که باعث ایجاد تحریک ریه ها و بینی شما می‌شود مثل کشیدن سیگار و قرارگرفتن در معرض آلودگی و دود، اجتناب کنید.
  • تا جایی که می‌توانید سر را بالا نگه دارید. این کار به مدت چند روز بعد از جراحی ترمیم بینی می تواند باعث کاهش تورم شود.
  • در صورت امکان در این مدت از عینک استفاده نکنید. عینک می‌تواند بر روی پل بینی فشار وارد کرده و دوره بهبود را طولانی تر کند.
  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. با وجود اینکه فعالیت کردن در طول دوره نقاهت بسیار دارای اهمیت است اما ورزش‌های سنگین باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه آن افزایش تورم می شود. بهتر است فعالیت های ورزشی خود را به پیاده روی ملایم محدود کنید.
  • برای دیدن نتایج جراحی ترمیم بینی صبور باشید. تورم و کبودی بعد از عمل ترمیم بینی می‌تواند کلافه کننده باشد. بهتر است که به توصیه های پزشک متخصص خود گوش دهید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با دکتر خرمی نژاد