مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

ماساژ بینی بعد از عمل

آیا ماساژ بینی بعد از عمل تاثیری بر نتیجه نهایی و کاهش ورم بینی دارد؟ بیشتر کاندیداهای عمل بینی، این سوال را از جراح خود می پرسند. ماساژ بینی می‌تواند به کاهش تورم بعد از عمل کمک کرده و روند بهبودی را راحتتر کند. با این حال، همه جراحان پلاستیک توصیه نمی کنند که بیمار بعد از جراحی، بینی خود را ماساژ دهد. در این مقاله نکات کلی برای ماساژ بینی، نحوه تشخیص اینکه آیا این کار برای شما مفید است و چه کارهای دیگری می توانید برای کمک به بهبود روند جراحی بینی خود انجام دهید، بیان می شود.

در ویدئوی زیر صحبتها و نحوه ماساژ بینی بعد از عمل توسط دکتر سامان خرمی نژاد را می بینید:

در عمل بینی، پوست اطراف نوک، بعد از جراحی متورم می شود. بیشتر تورم ها در عرض چند هفته برطرف می شود، اما 20 درصد آن به مدت حداقل 1 سال باقی می مانند. فشار ملایم و ماساژ ممکن است بعد از عمل بینی این تورم را کاهش دهد. پل، تیغه وسط یا نوک بینی می توانند ماساژ داده شوند. با این کار بافت اسکار نرم می شود و بافت های متورم با هر بار ماساژ کمتر می شوند.

البته بیش از حد فشار وارد کردن حین ماساژ ممکن است استخوان ها و غضروف بینی را جابجا کرده و حرکت دهد. بنابراین باید این کار حتما توسط پزشک انجام شود تا مشکلات ثانویه ای پیش نیاید.

برخی پزشکان تزریق استروئید زیر پوست را برای کمک به کنترل تورم، اسکار و ادم تجویز می کنند. برای دانستن اینکه آیا ماساژ بینی برای مورد خاص شما مناسب است یا خیر، با جراح زیبایی بینی خود مشورت کنید.

برای شنیدن صحبتهای دکتر سامان خرمی نژاد درباره عمل بینی و نکات مهم در موفقیت این جراحی زیبایی می توانید از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دیدن کنید.

دلایل انجام این کار

نحوه ماساژ بینی بعد از عمل

معمولا بعد از عمل، استخوان بینی با کمک آتل مخصوصی که در خارج یا داخل بینی قرار می گیرد، در موقعیت درست خود تثبیت می شود. اما در برخی موارد مانند ناهنجاری های بزرگ یا کجی بینی، جراح باید استخوان را بشکند. در چنین مواردی ممکن است جراح از بیمار بخواهد که بینی خود را بعد از عمل ماساژ دهد تا فرم دهی بهتری داشته باشد.

دلیل دیگر انجام ماساژف جلوگیری از تشکیل بافت جدید در محل زخم های جراحی است. هر جراحی شامل برش هایی در پوست است. بافت تازه تولید شده ممکن است شکل بینی را زشت جلوه دهد و در برخی موارد، این بافت جدید می تواند موجب مشکلات تنفسی شود.

کار ماساژ بعد از عمل بینی

انجام تکنیک های ماساژ خاص روی بینی حدود دو هفته بعد از عمل می تواند به کاهش تورم در دیواره های کناری و نوک بینی کمک کند. این کار با افزایش گردش خون در ناحیه موجب سرعت یافتن بهبودی و کاهش بافت اسکار می شود.

نحوه ماساژ بینی

تکنیک‌های ماساژ می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد، و هر جراح زیبایی مجموعه‌ای از مراحل مختلف را برای ماساژ بینی بیماران انجام می دهد. برخی جراحان ماساژ را به مدت دو دقیقه، دو بار در روز؛ یک بار در صبح و یک بار در شب توصیه می کنند.

چند نکته کلی که باید هنگام ماساژ بینی بعد از عمل رعایت کنید:

  • فشار زیادی وارد نکنید.
  • ماساژ نباید باعث درد یا ناراحتی شود.
  • بهتر است ماساژ بینی جلوی آینه انجام شود.
  • در چند هفته اول نباید فشاری به نوک بینی وارد شود.

در ویدئوی زیر نحوه ماساژ بینی پس از عمل را می بینید. البته توجه داشته باشید که بیمار خودش نمی تواند این ماساژ را انجام دهد. این ماساژ در صورت نیاز توسط پزشک جراح و با ملایمت داده خواهد شد.

فواید ماساژ بینی بعد از عمل

مهمترین فایده ماساژ بینی بعد از عمل بهبودی سریعتر و فرم دهی بهتر بینی است. در واقع ماساژ شکل دهی فرم بینی را می تواند بهتر کند و نتیجه بهتری از جراحی زیبایی حاصل می شود.

انواع ماساژ بینی

ما 3 نوع ماساژ بعد از عمل بینی داریم. بسته به نگوشتی یا استخوانی بودن نوع بینی، شکل و هدف ماساژ تغییر می کند. انتخاب اینکه کدام روش ماساژ برای فرد مناسب است را جراح بینی می تواند تشخیص دهد.

ماساژ قسمت استخوانی

استخوان بینی در قسمت پائین پیشانی و به موازات فک ها قرار دارد. برای ماساژ این قسمت تمرکز باید روی استخوان و دیواره های کناری بینی باشد. برای کاهش تورم بینی بعد از جراحی، دو انگشت خود را در دو طرف بینی قرار دهید، سپس بینی را به آرامی به سمت گونه ها ماساژ دهید. اما اگر هدف ماساژ از بین بردن تورم بینی در یک سمت بعد از عمل باشد، یک سمت را با انگشت اشاره نگه دارید و سپس سمتی که متورم است را به آرامی ماساژ دهید.

ماساژ تیغه بینی

برای ماساژ تیغه بینی بعد از عمل، می توانید با یک انگشت از پایین به سمت بالا این کار را انجام دهید. قسمتی که برآمدگی بیشتری دارد بهتر است بیشتر ماساژ داده شود. این کار به صاف شدن تیغه بینی و رفع قوز کمک می کند.

ماساژ نوک بینی

برای انجام این کار باید با دو انگشت نوک بینی را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید. این روش بهتر است حتما توسط جراح در مطب برای کاهش تورم بینی های گوشتی و جوش خوردن بهتر پوست به غضروف انجام شود.

توصیه هایی که باید برای ماساژ بدانید!

به طور کلی، بهتر است بعد از عمل، خودتان بینی را ماساژ ندهید. زیرا ممکن است، ناخواسته موجب پارگی بخیه های ظریف داخل بینی شوید که می تواند اصلاحات انجام شده را مختل کند یا بر نتیجه زیبایی تأثیر بگذارد.

تازه بعد از حدود یک ماه، پوست شروع به پیچیده شدن در اطراف غضروف می کند و استخوان سفت می شود، بنابراین فشار به بینی در این زمان موجب تغییر ظاهر یا اختلال در روند بهبودی می شود.

ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود

از جمله سوالاتی که در مورد جراحی بینی وجود دارد این سوال مطرح می شود که آیا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود؟ برای پاسخ باید بگوییم که اگر ماساژ به صورت خاص، دایره ای و با حرکات ملایم در اطراف بینی انجام شود، به کاهش تورم و کوچک شدن بینی کمک می کند. البته باید در نظر داشته باشید که این کار باید آهسته و ملایم انجام تا کوچکترین فشاری به استخوان بینی وارد نشود.

سخن آخر

ماساژ بینی بعد از عمل موجب کاهش کبودی و تورم بینی می شود. در این مقاله سعی کردیم انواع روش ها، مزایا و نکات مهم ماساژ بینی بعد از عمل را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر سوالی در ذهنتان به وجود آمده و یا تجربه مفیدی درباره این کار دارید خوشحال می شویم که آن را از طریق کادر دیدگاه زیر با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با دکتر خرمی نژاد