سامان خرمی نژاد / جراحی بینی استخوانی / آیا انحراف بینی با کجی بینی فرق دارد؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

آیا انحراف بینی با کجی بینی فرق دارد؟

بیشتر افراد فکر می کنند که انحراف بینی با کجی بینی تفاوتی ندارد اما در اصل این دو با هم خیلی متفاوت هستند. به بیان ساده بینی انسان یک تیغه بلند بنام سپتوم دارد که سوراخهای بینی را از هم جدا می کند. اگر این تیغه کاملا صاف نباشد و به سمت چپ یا راست منحرف شود، فرد دچار انحراف بینی است. اما کجی بینی به کج بودن ظاهری بینی باز می گردد. البته ممکن است فردی که دارای انحراف بینی است، مشکل کجی ظاهری بینی را نیز داشته باشد و همچنین فردی با مشکل کجی بینی دچار انحراف بینی هم باشد. به هر حال این دو مقوله از هم متفاوت اند و در این مقاله قصد داریم تا درباره تفاوت بین انحراف بینی و کجی بینی صحبت کنیم و سعی خواهیم کرد به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

دکتر سامان خرمی نژاد متخصص جراحی گوش، حلق و بینی و سر و گردن هستند و بیش از دو دهه است که در حوزه جراحی های زیبایی فعالیت می کنند. شما می توانید برای دیدن نمونه کارهای بیشتر دکتر به صفحه اینستاگرام، کانال آپارات و یا صفحه نمونه کار وبسایت مراجعه کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید با پر کردن اطلاعات تماس خود در فرم زیر از دکتر وقت مشاوره بگیرید و یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر در ارتباط باشید.

نام یا نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد!
لطفا مجددا اطلاعات خود را ثبت نمائید.
فرق انحراف و کجی بینی

انحراف بینی به معنی کج شدن استخوان تیغه بینی است. انحراف تیغه بینی مشکلات متعددی را ایجاد می کند، بنابراین کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا به دلیل انحراف تیغه بینی، تنفس فرد هنگام خواب و ورزش مختل می شود.

دکتر سامان خرمی نژاد برای به سوال تفاوت بین انحراف بینی و کجی بینی می گویند “اگر تیغه ی وسط بینی کج باشد و این کجی باعث بسته شدن یک یا دو حفره ی بینی شده باشد ،به آن انحراف بینی می گویند. اگر فردی تیغه ی وسط بینی اش کج باشد و به موازات آن کل ساختمان بینی اش نیز کج باشد، به طوری که هیچ یک از حفره های بینی مسدود نشوند، دیگر عمل درمانی محسوب نمی شود و باید با جراحی زیبایی، بینی اصلاح شود. گاهی کل هرم بینی کج است،در نتیجه تیغه ی وسط بینی هم کج است،به گونه ای که حفره های بینی را مسدود می کند.در این مورد اصلاح بینی نیز همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام می شود.”

بینی چیست؟

ساختار بینی

بینی نقطه شروع دستگاه تنفسی است و کیفیت تنفس سالم را که یکی از حیاتی ترین عملکردهای سیستم بدن است تضمین می کند. بینی انسان شبیه به تونلی است که از وسط توسط دیواری تقسیم شده است. تیغه بینی قسمتی است که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می کند. نام پزشکی این دیوار “سپتوم بینی” است. ناحیه ای که ما آن را سپتوم بینی می نامیم ساختاری متشکل از غضروف و استخوان دارد که در وسط سوراخ های بینی قرار گرفته است و بینی را به دو مجرا برای عبور هوا تقسیم می کند. این تیغه تا حفره بینی امتداد می یابد.

شکل سپتوم در انحراف بینی

تیغه صاف و دارای انحراف

در بینی که انحراف دارد، سپتوم در جایی که باید باشد نیست. خط وسط آن ممکن است کم و بیش به سمت پهلو چپ یا راست متمایل باشد. زمانی سالم محسوب می شود که عرض، طول و حجم داخلی هر تونل به هم نزدیک باشد. در یک بینی ایده آل و سالم، دو مجرای هوای مجزا و یک اندازه اند که به عملکرد سیستم تنفسی و بویایی کمک می کنند. سلامت دستگاه تنفسی و ریه های انسان به کیفیت هوای گرفته شده مرتبط است. فردی که انحراف تیغه بینی دارد کیفیت تنفس اش پائین میاید. در اصل انحنای سپتوم با ایجاد اختلال در جریان هوا، دم و بازدم را مشکل می کند.

کجی سپتوم بینی

اگر فردی دچار کجی بینی باشد لزوما انحرافی در تیغه بینی و راه تنفسی ندارد. البته ممکن است فردی که دچار کجی بینی است، انحراف بینی نیز داشته باشد. برای تشخیص دقیق انحراف و کجی بینی، پزشک متخصص از بیمار عکس رادیولوژی می گیرد تا بتواند ساختمان بینی را به خوبی مشاهده کند.

دلایل انحراف سپتوم چیست؟

دلیل انحراف سپتوم

این انحراف ممکن است به دلایل ارثی و ژنتیکی رخ دهد. همچنین تیغه بینی برخی افراد در اثر ضربه های فیزیکی دچار انحراف می شود. رشد بینی تا سن 18 سالگی ادامه می یابد. ضربه به بینی در دوران کودکی می تواند باعث جابجایی های 1 میلی متری شود که با رشد ساختار بینی، این جابجایی ها نیز رشد می کنند و موجب انحراف تیغه بینی می شوند.

علائم انحراف بینی و کجی بینی

تیغه سپتوم 80 درصد از مردم در وسط قرار نداردو معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما اگر سپتوم بسیار دورتر از سمت وسط قرار دارد موجب مشکلات سلامتی مختلفی می شود. انحراف بینی تاثیر زیادی بر تنفس فرد دارد و عبور هوا در سمت انحراف بینی، کاهش می یابد. بنابراین در انحراف بینی جدی تنفس فرد مختل می شود و معمولا این افراد احساس می کنند که بینی شان کیپ شده است در صورتی که در کجی بینی چون فقط ظاهر تیغه بینی کج است، تنفس فرد مشکلی ندارد و فقط فرد به دلیل نواقص ظاهری کاندیدای جراحی بینی کج می شود.

تشخیص انحراف بینی از کجی بینی

پزشک متخصص گوش، حلق و بینی برای اینکه ببیند کجی بینی تنها ظاهریست یا فرد انحراف بینی نیز دارد و همچنین برای تشخیص اینکه بینی به ظاهر صاف فرد دچار انحراف است یا خیر، آزمایشات مختلفی انجام می دهد.

تشخیص انحراف بینی

برای تشخیص انحراف بینی از کجی بینی پزشکان از نور و ابزار دستی به نام اسپکولوم استفاده می کنند. با این کار پزشک می تواند داخل مجرای بینی را به دقت بررسی کنند. با باز کردن سوراخ های بینی به کمک اسپکولوم، پزشک می توانند بافت های داخلی و ساختار استخوان بینی، از جمله موقعیت سپتوم را ببینند. با بررسی محل قرار گیری سپتوم، پزشک تشخیص میدهد که بیمار انحراف تیغه بینی دارد یا تنها ظاهر بینی او نامتقارن و کج است.

سخن آخر

کجی استخوان بینی مشکلی است که در ظاهر بیرونی بینی دیده می شود و با انجام جراحی کجی بینی نقص ظاهری برطرف می شود. اما بیماری که دچار انحراف تیغه یا سپتوم بینی است، دچار مشکلات تنفسی می شود. البته ممکن است بیمارانی که دچار انحراف تیغه بینی هستند با نواقص ظاهری نیز درگیر باشند. بنابراین برای تشخیص دقیق انحراف و انجام جراحی انحراف بینی حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید برای درمان های آتی تصمیم درستی اتخاذ کنید. امیدواریم که این مقاله پاسخ سوالات ذهنی شما را درباره تفاوت بین انحراف بینی و کجی بینی داده باشد. شما می توانید برای بیان تجربیات شخصی و یا اشتراک اطلاعات با ما، نظر خود را در کادر دیدگاه زیر درج کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با دکتر خرمی نژاد